Süt ve Sürekli Dişlerde Kanal Tedavisi

Süt Dişlerde Kanal Tedavisi

Süt dişleri, yerine gelecek olan kalıcı diş için bir rehber, yol göstericidir. Kemik içinde oluşan kalıcı diş, süt dişlerinin köklerini takip ederek sürer. Kalıcı diş çeneden dışarı doğru ilerlerken süt dişinin kökünü eritir. Böylece, daha önce süt dişinin olduğu yere kalıcı diş yerleşir. Süt dişinde oluşan bir çürük, kalıcı dişlere göre çok daha hızlı ilerler. Çürük sinire ulaştığı zaman yetişkin de olsa çocuk da, kalıcı diş de olsa süt dişi de gece uyutmayan bir ağrı, zonklama yapar, dişin etrafında hatta yüzde şişlik oluşmasına sebep olabilir.

Sinire kadar ulaşan bir çürükte yapılacak tedavi ilk olarak kanal tedavisidir. Süt dişlerinde yapılacak olan kanal tedavisinde, kök içine yerleştirilen ilaç/dolgu maddesi, kalıcı dişin sürmesi sırasında süt dişinin kökleri ile beraber eriyebilmelidir. Bu sebeple süt dişinde kullanılan malzeme farklıdır ve süt dişine özeldir. Süt dişlerinin düşmelerine uzun bir zaman varken derin çürüklere maruz kaldığı zaman, süt dişi  çekildiği taktirde yandaki dişler o boşluğu kapatıp kalıcı dişlerin çapraşık sürmesine neden olur. Bu yüzden süt dişlerinde de kanal tedavisi uygulanması gereken bir tedavi seçeneğidir.

Kanal tedavisi altındaki daimi dişe zarar verir mi?

Pedodontistler tarafından yapılan çocuk diş kanal tedavilerinde daimi dişe zarar gelmez. Çocuk süt dişi kanal tedavisinde kullanılan malzemeler tamamen doku dostudur ve kemik yapısındaki minarellerden oluşur. Kanal tedavisi ihtiyacı olan süt dişlerinde çocuk diş doktoru alttaki dişi korumayı amaçlamakta ve ağızdaki diş sürekliliğini devam ettirmeye çalışmaktadır.

Çocuklarda daimi dişe yapılan kanal tedavisi kalıcı mı?

Eğer kanal tedavisi yapılacak dişin kökleri gelişimini tamamlamamış ise, apeksifikasyon denen bir prosedür uygulanır. Bu apeksifikasyon işleminden amaç süt dişi kök gelişiminin kesilmemesi ve kök ucunun sağlıklı bir şekilde kapanmasıdır. Bu tedavi uygulamasında köklerin gelişimi tamamlanana kadar pansuman seansları sürer ve köklerin gelişimi tamamlanınca kalıcı kanal dolgusu ve üst restorasyon yapılır. Çocukda devam eden büyümede bu dişin takibi çok önemlidir. Eğer dişin kökleri gelişimini tamamlamış ise kanal tedavisi yetişkin dişlerindeki gibi uygulanır.

Sürekli Dişlerde Kanal tedavisi

Sürekli dişlerde ki kanal tedavisi ise dişin kök ucunun kapanıp kapanmaması ile alakalı olarak, yani hastanın yaşına göre değişmektedir. Dişler ağız içinde gözüktükten sonra köklerin oluşması yaklaşık 3 sene kadar sürmektedir. Kök uçları gelişimini tamamlamış dişlerde erişkin hastalarda ki gibi bir yol izlerken kök ucunun açık olduğu dişlerde tedavi süreci daha farkı işlemektedir. İlk etapta dişlerin kök ucunu kapatmak daha sonrasında dişin kanal tedavisini bitirmek gerekecektir.

Kanal tedavisi işlemi ne kadar sürer?

Çocuklardaki kanal tedavisi çok daha kısa sürede yapılır ve sanılanın askine basittir. Yetişkinlerdeki gibi uzun süreli ve zor değildir.

Süt dişi kanal tedavisi kalıcı mı?

Süt dişlerine yapılan kanal tedavisi, köklerin fizyolojik erime sürecine uyumludur, dişin değişme sürecine olumsuz bir etkisi yoktur. Bu nedenle süt dişine yapılan kanal tedavisi kalıcıdır, dişin düşme zamanı geldiğinde herhangi bir müdahale gerekmez. Yetişkinlerde kullanılan diş kanal malzemeleri süt dişi kanal tedavisinde kullanılmaz. Süt dişi kanal tedavisinde dişin alttaki diş gelirken köklerinin erimesiyle beraber eriyen bir kanal dolgu malzemesi kullanılır. Bu malzeme doku dostudur yetişkinlerde inatçı iyileşmeyen kanal tedavilerinde aynı malzeme kullanılır.